Vrijdagavond 30 maart jl. bracht Hans ons een prachtig verslag over de restauratie van zijn nu zwarte MGb roadster.
Het begon met de aankoop van deze B, technisch in goede staat echter qua plaatwerk viel er hier en daar wat aan op te merken.
Na een jaartje sturen besloot Hans de B  te gaan restaureren. Nee niet zomaar wat bijwerken, maar een “complete nut and bolt” restauratie.
Om het werken aan de carrossserie makkelijker te maken, zocht hij een “spit” om de carrosserie om de lengteas te kunnen draaien. Via een advertentie kon hij een kantelbrug bemachtigen, moest er even voor rijden (iets ten zuiden van Karlsruhe) maar dan heb je ook wat.

  Mooi, zo’n kantelbrug

O.a. via Marktplaats heeft hij goedkoop nieuw plaatwerk kunnen bemachtigen (een erfenis uit een gestrand project).
Als je het fotoverslag mag geloven is de réstauratie een óperatie geweest: dorpelsecties, bodemplaten, alles vervangen. De gewoonlijk niet bereikbare plaatsen in dorpels en chassisbalken konden goed ontroest en behandeld worden.
Schrijven over een restauratie…. De pen is gewillig, echter de werkelijkheid is anders.
Pasmaken van  plaatwerkdelen is soms een ware crime. Naden van deuren, motor,- kofferklep: krijg ze maar eens goed om maar niet te spreken van het strak maken van die delen. Eindeloos geduld, voor het beste resultaat.

  Jammer, de aandacht was gericht op de Pirelli kalender

Naast de kluif werk aan de carrosserie zijn alle mechanische delen met dezelfde zorg en aandacht, ontroest, geconserveerd en gereviseerd.
De professionele aanpak van deze auto is ontzagwekkend, het resultaat is daar ook naar.
Een hoogglanzende  MG b roadster voorzien van een biscuitkleurig lederen interieur: mooie combinatie.

        

Hierbij wéér een MG gered voor de toekomst!
Hans nogmaals bedankt voor jouw presentatie.

(tip van Eelco Hofman: las de 3 dorpel plaatdelen aan elkaar en pas deze dan in de auto, samen met de deuren. Dan wat nodig is vastlassen. Scheelt heel wat uurtjes passen en meten………)